Idegrundlag

 

NATUREN:

  • Er omdrejningspunktet for hverdagen i børnehaven.
  • Der er rig mulighed for at sanse og fordybe sig i naturen og dens hemmeligheder.
  • Børnene får erfaringer med luft, vand, jord og ild.
  • De skal så, plante, høste og nyde kartofler, jordbær og rabarber, og hvad de ellers selv har dyrket.
  • De skal studere myretuer, finde bænkebidere, og blive dus med de mange dyr, vi deler naturen med.

SUNDHED OG TRIVSEL:

  • Hverdagen tilrettelægges efter børnenes behov.
  • Frisk luft gør børnene modstandsdygtige og giver færre sygedage.
  • Al den plads naturen byder på, giver et lavt støjniveau og færre konflikter.
  • Sund mad er en del af børnehavens profil, idet fysisk aktivitet og udeliv kræver god og nærende kost.

 BØRN SKAL HAVE LOV AT VÆRE BØRN:

  • Børn skal have mulighed for bare at være.
  • Der skal være plads til den frie leg - det er her de lærer sig selv og hinanden at kende og udvikler sociale kompetencer.

AKTIVITET OG HVILE:

  • Det er vigtigt at få brugt og styrket sin krop, sine sanser, muskler og led.
  • Naturen giver børnene mulighed for at styrke deres motorik, de skal krybe, kravle, klatre, hoppe, trille, løbe, og falde.
  • Børn og personale hviler hver dag i 20 minutte ude eller inde.

 SAMARBEJDE:

  • Personale og forældre skaber i fællesskab en tryg og solid ramme omkring børnene.
  • Forældre giver sig tid til at hente og bringe og får dermed et lidt større indblik i hverdagen, samt lærer derved personale og deres børns legekammerater at kende.