Læseplan for faget Emne i 0 - 1 klasse
Didaktiske overvejelser
- Undervisningen organiseres som værkstedsarbejde, gruppearbejde, klasseundervisning og foredrag.
- Eleverne møder alle arbejdsformer, og oplever læreren som både konsulent og underviser
- Eleverne er ikke med i planlægningsforløbet, men de vælger selv i hvilken rækkefølge de arbejder med de udbudte aktiviteter.
Fag vi har forpligtet os på i emne i 0. - 1. kl.
Billedkunst, natur og teknik, samværskultur
Andre fag vi gerne vil inddrage i emne:
Håndarbejde, sløjd, hjemkundskab, bevægelse, musik, rytmik, drama
Fysiske forhold:
Rullende værkstedsbord med de forskellige intelligenser. Faglokaler såsom fysik, hjemkundskab, billedkunst, sløjd, naturen, salen.
SKAL - aktiviteter | MÅ/VIL gerne aktiviteter |
Natur og teknik
Obligatoriske forløb i Natur/teknik "Mig selv- f.eks. krop, kost, behov og sanser" "Naturen omkring mig - f.eks. feltbiologi, tegn et kort op, årstiderne" "Eksperimentarium - undersøge genstandes fysiske egenskaber, de 4 elementer"
Billedkunst:
Obligatoriske forløb i billedkunst: "Kunstnerdage - kunstnerens liv og levned efterfulgt af billedarbejde med inspiration fra kunstnerens arbejdsmåde." "Præsentationskursus - Billedopbygning, farvelære, teknikker indenfor tegning og maling, formgivning, klippe-rive-klistre."
Samværskultur:
|
Håndarbejde:
Sløjd:
Hjemkundskab:
|
Et muligt emnefagsforløb:
At kede sig - Børnene skal lære fordybelse, at mærke sit indre og lytte til sig selv, eftertanke.
Holde en skærmfri uge, hvor fantasien kan vokse (forældrene inddrages).